Huawei lanserar alternativ appbutik för spel

Huawei lanserar alternativ appbutik för spel

Under veckan var Huawei på plats vid den globala mobilspelskonferensen Pocket Gamer Connect, som hölls i Helsingfors den 27 till 28 september. Under företagets presentation framförde Huawei fördelarna med att ta mobilspel till alternativa appbutiker.

Gäster från den globala spelbranschen fick även ta del av insikter från Huawei kring hur de kan uppnå förbättrad avkastning på sina investeringar, hitta nya användare samt sänka sina kostnader.

– Spelutvecklare får allt svårare att nå ut till nya målgrupper. Den stora utmaningen är att kostnaden för att värva nya användare har ökat avsevärt under åren på grund av marknadsmättnad och hög prissättning.

Det är därför alternativa plattformar för appar, som AppGallery, växer fram för att ge utvecklare förbättrade möjligheter att generera intäkter, säger Jaime Gonzalo, VP Consumer Mobile Services Europe på Huawei.

Spel har blivit den snabbast växande och mest framgångsrika kategorin i AppGallery, som når miljontals aktiva användare varje månad med både nya och befintliga spelappar.

App-plattformen listar nu spel från några av världens ledande spelföretag, bland dem spelfavoriterna PUBG Mobile, Mobile Legends, Garena Free Fire, State of Survival, Lords Mobile, för att nämna ett fåtal.

AppGallery har 580 miljoner aktiva användare globalt varje månad, varav 45 miljoner finns i Europa. Utanför Kina har AppGallerys intäkter trefaldigats, jämfört med föregående år. Samtidigt har tillväxten för vardagsspel ökat med 20 gånger under samma period. Detta har inneburit en fördubbling av de månatliga annonsintäkterna för utvecklare.

Källa: www.huawei.com.